Riskli Yapı Tespiti Nedir?

Günümüzde birçok yerde riskli yapıya rast gelinebilmektedir. Çünkü yeni bina kadar eski bina da çok fazladır.

Riskli Yapı Nedir?

Ağır hasar görme veya yıkılma ihtimali olan binalardır. Binanın riskli olup olmadığı yetkili kuruluşlar tarafından inceleme yapıldıktan sonra belirlenebilmektedir. Teknik verilere dayanmakta olan bu incelemeye de riskli yapı tespiti adı verilmektedir.

Riski Yapı Tespiti İçin Başvuru Nasıl Yapılır?

Kanun gereği Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş kurum ve kuruluşlara başvuruda bulunmak gerekir. Binada ikamet eden gayrimenkul sahiplerinden birinin kanuni temsilcisi veya şahsen başvuruda bulunması da yeterli olabilmektedir. Yani başvuru için çoğunluk kararı gerekmemektedir.

Riskli yapı başvurusunda bulunmak adına gayrimenkul sahibinin kimlik fotokopisi ile tapunun ibraz edilmesi gerekir.

Riskli Yapı Tespiti Süreçleri Nasıl Olur?

Riskli yapı olduğu belirlenmiş olan binaların raporları, incelemeyi yapan yetkili kuruluş tarafından direk Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü’ne iletilmektedir. Çevre ve Şehircilik İş Müdürlüğü, riskli yapı tespiti için raporu incelemektedir. Bir hata durumu varsa eğer rapor yetkili kuruluşa iade edilmektedir. Hata görüşmezse de tapu müdürlüğüne bildirimde bulunulmakta, tapuya riskli yapı şerhi düşülmektedir.

Riskli Yapı İtirazı Yapılır mı? Nasıl Yapılır?

Eğer bir binanın riski yapı olduğu tespit edilirse, maliklerine tapu müdürlüğü tarafından tebligat gönderilmektedir. Tebligata aşağıda belirtilen bilgilendirmelerde bulunulmaktadır:

  1. Mevcut yapının riskli yapı sınıfında olduğu ve bu bilginin tapuya şerh edilmiş olduğu,
  2. 15 gün içinde gayrimenkul sahiplerinin oluşturulan rapora itiraz hakkının olduğu,
  3. İtiraz etmedikleri durumda tebligatı takip etmekte olan 60 günden az olmamak üzere kendilerine tanınmış olan sürede binanın yıktırılması gerektiğini tebliğ etmektedir.

Gayrimenkul sahiplerinin bu aşamada tebligat tarihinden itibaren 15 gün içinde itiraz etme hakkı vardır. Bunun için Çevre ve Şehircilik Müdürlüğüne dilekçe verebilir, riskli yapı itirazında bulunabilir.

Riskli Yapı İtirazı İçin Gerekli Belgeler

  1. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğüne verilmek üzere dilekçe,
  2. Riskli gayrimenkulün sahibi olunduğunu göstermekte olan tapunun fotokopisi,
  3. İtiraz etmekte olan gayrimenkul sahibine ait nüfus cüzdanı fotokopisi,
  4. Tapu müdürlüğü tarafından gönderilmiş olan tebligat.

İtirazı üniversitelerden 4, Çevre ve Şehircilik Bakanlık Teşkilatından 3 kişi incelemektedir. İncelemeler neticesinde itiraz kabul görülürse tapu müdürlüğüne bildiri yapılır. İtiraz kabul edilmezse riskli yapılar için direk yıkım kararı verilmektedir.

Yıkım Kararı Nasıl Uygulanmaktadır?

Eğer binanın riskli olduğu tespit edilirse gayrimenkul sahiplerine 60 gün kadar süre tanınmaktadır. 60 günün sonunda binayı yıktırmaları gerektiği konusunda tebliğ edilmektedir. Bina sunulan süre zarfında yıkılmazsa eğer 30 günden az olmak üzere yeniden ek bir süre tanınmaktadır. Bu ek sürenin sonunda riskli olduğu tespit edilen bina Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yıkılmaktadır.

Yıkım bitiminde kat malikleri dilerse yeniden bina yaptırabilir, dilerse arazi şeklinde de bırakabilir. Yeniden bina yaptırmak veya arazi olarak bırakmak adına 3 te 2 çoğunluğun sağlanması şarttır.


PAYLAŞ:

Benzer Yazılar

Aile Konutu Şerhi Nedir?

Aile kavramı anne babadan ve akabinde doğan çocuklardan oluşmaktadır. Aile konutu da eşler...

Oku

Alınacak Evin Gerçek Değerini Bulmanın Yolları

Bir ev almaya karar verdiyseniz o evin gerçekten eder fiyatta olup olmadığını merak eder v...

Oku

    Yorumlar (0)

    İlk yorumu sen yapmak ister misin?

Yorum Yap