Türkiye İstatistik Kurumu Konut Satış İstatistiklerine göre yabancıların ülkemizde ev alma oranları 2015 tarihinden bu yana yükselmiştir. 2017 tarihinde 22.428 yabancı uyruklu kişi, ülkemizde ev satın almıştır. Bu sayı 2018 tarihinde 40.044’e kadar yükselmiştir. Tabi satış oranının bu kadar yükselmesi gayrimenkul sahiplerinin özellikle de bu konuda bilinçlenmesini gerektirir. Eviniz var ve yabancı uyruklu kişilere evinizi satmak istiyorsanız mutlaka yasal sıralamaları bilmeniz gerekir.
Yabancı Uyruklu Kişilere Ev Nasıl Satılır?
Yabancı uyruklu kişiler ülkemizden ev alacaksa eğer ikamet izninin olması şart değildir. Fakat yabancı uyruklu kişilere ev satarken bazı yasal sınırlamalar vardır. 2644 sayılı Tapu Kanununun 35.maddesinde yabancı uyruklu kişilerin satın alabileceği gayrimenkuller ile alakalı sınırlamalar aşağıda yazdığımız şekilde belirtilmiştir:
- Kanuni sınırlamalara karşı gelmemek koşulu ile uluslararası ikili ilişkiler yönünden ayrıca ülke menfaatlerinin gerektirdiği şekilde Cumhurbaşkanı tarafından belirlenmiş olan ülkelerin vatandaşı olan yabancı kişiler, ülkemizde taşınmaz ve sınırlı ayni halk edinebilmektedir. Yabancı uyruklu kişilerin sahip olduğu taşınmazlar ile bağımsız ve sürekli nitelikteki sınırlı ayni akların genel toplam alanı, özel mülkiyete konu ilçe yüz ölçümünün %10’unu ve kişi başı ülke genelinde 30 hektarı geçmiyor olması gerekir.
- İlgili kanun maddesinde belirtilmiş olan 30 hektarı geçmeyen gayrimenkul satın alınabileceği maddesine istinaden ev satışı sırasında yabancı kişilerden şu taahhüt alınmaktadır: “Bu taşınmaz dahil, Türkiye Cumhuriyeti sınırları dahilinde, şahsım tarafından edinilen, bağımsız ayrıca sürekli nitelikte sınırlı ayni haklarla, taşınmazların miktarı 30 hektarı geçmez. Aksi hal tespit edilir ise fazla miktarın tasfiye edilerek bedele çevrilmesini kayıtsız şartsız kabul ve taahhüt ederim”.
Yabancı Uyruklu Kişilere Gayrimenkul Satış İşlemleri Nelerdir?
Yabancı uyruklu kişilere ev satmak için Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünden randevu almak gerekir. Yurt içi Alo 181 hattı, yurt dışı +90 312 593 99 00 numaralı telefon aranabilir ve randevu alınabilir. Tabi dilerseniz Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü Tapu Randevu Sistemi üzerinden isterseniz online randevu talep edebilirsiniz. Randevu alındıktan sonra alınan tarih ve saatte gayrimenkulün sahibi ile yabancı uyruklu alıcının tapu dairesinde olması şarttır.
Tapu Devri İçin Hangi Belgeler Gerekir?
Yabancı uyruklu kişilere ev satmak için ibraz edilmesi gereken tüm belgeler aşağıda sıralanmıştır.
- Evin tapusu,
- Kimlik belgesi ya da pasaport (gerek olursa eğer pasaportun tercümesi de istenebilir)
- Belediyeden alınmış olan emlak rayiç değeri belgesi,
- DASK (Zorunlu Deprem Sigortası) poliçesi,
- Yurt dışında düzenlenen vekâletnameyle işlem yapılacaksa eğer vekâletnamenin yeminli tercümesinin aslı ayrıca noter onaylı örneği,
- Gayrimenkul ekspertiz raporu gerekmektedir.
Gayrimenkulün değerini belirlemekte olan değerleme raporunun düzenlenmiş olduğu tarihten itibaren 3 ay geçerlilik süresi vardır. Gayrimenkulün satın alınacağı dönemdeki değerini belirtmekte olan ekspertiz raporunun özellikle de Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nün online TAKBİS sistemine kaydedilmesi şartı vardır.
Tabi bir de tapu devri sırasında kişiler arasında Türkçe bilmeyen varsa mutlaka yanında yeminli tercüman bulundurmalıdır.
PAYLAŞ:
Yorumlar (0)
İlk yorumu sen yapmak ister misin?